Beyoğlu'nda bir sahafın vitrininde 150 tl'ye satılan bir Aileye
ait,
Kartvizit – Diploma Ve Karpostaldan yola çıkarak, beni
Bülbülderesi Mezarlığına kadar götüren kısa bir foto-roman yazdım.
– Ali Fuat Paşa’dan (Ali Fouad Pacha) “tebriklere” “teşekkür” karşılığında yazılmış bir kartvizit.
-Mehmet Başaran’dan, Annesi Selmin Başaran’a Kanada’dan 4.11.1979 tarihinde gönderilmiş kartpostal..
-Osman Başaran’a (1916-1984) ait Mühendislik Diploması..
Ali Fuat Cebesoy tarafından imzalanmış.
Ve Hepimizi Bekleyen Son;
Selmin Başaran ve Osman Başaran’ın Bülbülderesi Mezarlığındaki Kabirleri.
Aileye ve akrabalarına ait ölüm ilanlarının bir kısmı.
Bülbülderesi Mezarlığı Ve Sabetaycılar
Etkileri
yalnız yaşadığı yüzyılda değil,hala devam eden, yalnız İzmir, Selanik ve
İstanbul gibi kentlerde değil, Rusya’ya, Fransa’ya, Polonya’ya, Yemen’e kadar
uzanan bir dini hareketin kurucusu olan Sabetay Sevi ‘nin soyundan olanların,
Onun
ölümünden dokuz ay on gün sonra doğan Baruhya Ruso (Osman Ağa yani reenkarne
Sebatay, Sabetay Sevi’ni ruhunu taşıdığına inanılan kişi)’nun soyundan gelenler
ile,
Sabetay'ın
sağlığında Dünyayı 26’ya bölüp ve atadığı halifelerin soyundan gelen elit
ailelerin gömüldüğü yerdir Bülbülderesi Mezarlığı.
1664’te
Sabetay Sevi, Gazalı teolog ve din adamı Natan Levi ile tanıştı ve bu
olayı da Kral David’in Peygamber Natan ile buluşmasına benzetti. Natan, Sevi’ye
Mesihliğini müjdeledi. Olay İzmir’de duyuldu. Efsaneler ve insanların
kendilerini kaptırdıkları duyguların coşkusu, Yahudi din adamlarının engelleme
çabalarını boşa çıkarıyordu. İzmirli hahamların ihbarlarını dikkate alan
Osmanlı otoriteler, sonunda 1666’da Osmanlı başkentine maiyetiyle beraber
gelmekte olan Sabetay Sevi’yi tutuklayarak, Çanakkale’deki Aydos Kalesine
hapsettiler. Müritlerin gözünde daha da kahramanlaşan Sabetay Sevi, ziyaretçi
akınına uğradı. Eylül 1666’da divana çıkartılan Sabetay Sevi’ye Müslüman
olması, aksi halde idam edileceği söylenince Sabetay Sevi dinini değiştirdi.
Mesih
olarak Sevi’yi kabul edenler, bu durum karşında büyük bir düş kırıklığına
uğradılar ve umutsuzluğa düştüler. Natan Levi’ye göre ise, Sabetay Sevi sadece
zahiren dinini değiştirmişti. Amacı Yahudileri kurtarmaktı. Sabetay Sevi’nin
dinini değiştirmesi genellikle tam olarak açıklanamayan gerekçelere bağlanır.
Gerçekte, genel kanı Sabetay Sevi’nin mesihlik iddiası taşıyan bir paranoyak
oluşudur. Ancak Sabetay Sevi’nin müritleriyle beraber olduğunu haber alan
otoriteler, onu tek bir Yahudi’nin dahi yaşamadığı Arnavutluk’un Ülgün kasabasına
sürdüler.
Orada
günlerini yalnızlık içinde melankolik ve mistik bir atmosferde geçiren Sabetay
Sevi, 1676’da öldü. Müritleri, Sevi’nin denize girdiğine ve su üzerinde
yürüyerek yok olduğuna inanmışlardır.
Sabetay
Sevi’nin Müslüman olmasıyla beraber, 200 kadar aile de Yahudilikten ayrılarak
Müslüman oldu. Bu grup, daha sonra kendilerine ‘Dönme’ adı verilen
Maaminimlerdir (inananlar). Ayrıca Sabetay Sevi’nin öğretilerine bağlı olan
fakat Yahudilikten ayrılmayan bir grup da vardır.
Bunlar,
gizli Sabetaycılardır. Sabetay Sevi’nin prensipleri Kabala’nın müritlerine
bildirildiğinden birçok sır Talmudist görüşte olanlara intikal etti. (1)
Sabetay Sevi’nin takipçilerinin
günümüzde ki durumu;
Üçe
bölünmüşlük devam ediyor birbirleri ile evlenip İnançlarını gizli yaşıyor ve
Mesihi bekliyorlar.
Yani
değişen pek bir şey yok.
Kapancılar
Karakaşlar
Yakubiler
Peki bu
günkü Sabetaycılar için Bülbülderesi Mezarlığının önemi nedir diye sorarsanız;
Sabetaycılar
için en kutsal yerlerden olan Bülbülderesi Mezarlığı,Mesih'in geleceği yer
‘bülbüllerin en çok öttüğü yerdir.’ İnanışına çok uygun.
Eğer
Mayıs sonu gibi Bülbülderesi Mezarlığına giderseniz sizi cıvıl cıvıl öten
Bülbül sesleri karşılıyacaktır.
Yazımızı
Bülbülderesi Mezarlığından bir taş ve üzerinde ki dörtlük ile bitirelim.
Derdimi
İçimde Sakladım Gülmedim
Herdem
Ağladım
Zalim
Kader Böyle İstemiş
Niyyeti
Akibet Tarümar İmiş
Dip Not :
(1) : http://www.salom.com.tr/arsiv/haber-97762-sabetay_sevi_olayi.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder